26
augustus
2021
|
10:57
Europe/Amsterdam

Pathé staat stil bij rijke geschiedenis: onvergetelijke bioscoopverhalen, al 125 jaar

Filmliefhebbers herinneren zich tal van bijzondere momenten in de bioscoop

Onvergetelijke bioscoopverhalen, en dat al 125 jaar lang: Pathé staat in september stil bij haar rijke geschiedenis sinds 1896. De meest iconische films keren terug naar de bioscoopzalen, vintage bioscoop posters en mini musea poppen op, en er wordt een heus Pathé AR-filter ontwikkeld. Als kers op de taart heeft Pathé ook een onderzoek uitgevoerd naar de bioscoopherinneringen van 500 Nederlanders. Daaruit blijkt dat we met een gemiddelde leeftijd van 8 jaar voor het eerst naar de bioscoop gaan, dat The Lion King met stip op nummer één de eerste film was die we op het grote doek zagen en dat er aardig wat bezoekers zijn die hun popcorn niet snel ongevraagd zullen delen. Kortom: genoeg leuke verhalen en herinneringen aan de bioscoop, en dat al 125 jaar.

Pathé vierde vorig jaar haar 25 jarige bestaan in Nederland, maar de marktleider bestaat internationaal al sinds 1896. ‘De wonderlijke wereld van films delen met zoveel mogelijk mensen’, zo omschreven de vier gebroeders Pathé in 1896 hun ambitie bij de start van hun gezamenlijke bedrijf. In de beginjaren van de cinematografie pionierden de broers zowel met het produceren van films als het ontwikkelen van apparatuur hiervoor. En met succes: binnen enkele jaren groeide de organisatie Pathé Frères uit tot de grootste producent van films en filmapparatuur ter wereld. In 1906 openden de gebroeders Pathé hun eerste echte bioscoop: Omnia Pathé.

In de jaren die volgden bleven de broers ontwikkelen en vooroplopen: nieuws uit de hele wereld werd gedeeld via het Pathé Journal, de ontwikkeling van film mét geluid en kleur alsook de eerste bioscoopcomplexen en het produceren en distribueren van films (zoals Slumdog Millionaire en Apocalypse Now). Vandaag de dag, volledig in de geest van de broers, zet Pathé het innovatieve gedachtegoed door met filmaanbod in diverse formats.

Allereerste bioscoopbezoek

Ter ere van al 125 jaar onvergetelijke bioscoopverhalen, heeft Pathé een onderzoek uitgevoerd naar de bioscoopherinneringen van 500 Nederlanders. Wat blijkt? Deze Nederlanders gingen gemiddeld op 8-jarige leeftijd voor het eerst naar de bioscoop, meestal met ouders (67%), gevolgd door broers en zussen (32%) en vrienden en vriendinnen (19%). Wanneer gevraagd werd welke film er bij het allereerste bioscoopbezoek werd gekeken, komen er mooie filmklassiekers voorbij:

  1. The Lion King (nummer één voor 30-39 jaar)
  2. Harry Potter (nummer één voor 18-29 jaar)
  3. Bambi (nummer één voor 40-49 jaar)
  4. Jurassic Park
  5. Titanic

Achter de schermen

Een bioscoopuitje spreekt veelal voor zich, maar toch kan er tijdens de film meer gebeuren dan alles wat zich op het grote doek afspeelt. Zo moet men vaak naar de wc halverwege de film (35%) of is de popcorn of een andere snack al op voordat de film moet beginnen (33%). Ruim een derde van de respondenten heeft ook wel eens moeten huilen bij de film, waarbij vrouwen dat opmerkelijk vaker doen dan mannen (57% versus 15%). Een kwart van de respondenten heeft wel eens een eerste date gehad in de bioscoop, en soms verliep dit zo succesvol dat hier ook de eerste zoen plaatsvond (6%). Ook grappig, één op de vijf respondenten is wel eens in slaap gevallen tijdens de film en één op de tien is wel eens in de verkeerde zaal gaan zitten.

Popcorn nog steeds nummer één

Naar de bioscoop gaan wordt door Nederlanders echt gezien als een uitje. Het kiezen van de juiste snack voor tijdens de film is hierbij van groot belang. Van de respondenten geeft 3% zelfs aan om juist voor de snacks naar de bioscoop te gaan. De top drie alltime favoriete bioscoopsnacks zijn dan ook popcorn (met stip op nummer één), chips en nachos. Dat popcorn op de eerste plaats staat, is geen verrassing, want popcorn en bioscoop horen bij elkaar. Er zijn dan ook aardig wat mensen die deze snack het liefst voor zichzelf houden tijdens een bioscoopuitje. 20% van de Nederlanders geeft namelijk aan zijn popcorn liever niet met gezelschap te willen delen, waarvan bijna de helft zelfs aangeeft de bak überhaupt niet te willen delen.

De mooiste bioscoopherinneringen

Warme herinneringen aan eerste dates in de bioscoop, bestaande uit stiekeme kusjes en handen vastpakken - niet zelden met uiteindelijke partners -, maar ook het allereerste eigen bezoek of herinneringen aan kinderfeestjes komen naar voren als gekoesterde bioscoopherinneringen. De allereerste keer naar de bioscoop met eigen kinderen wordt ook vaak genoemd, met name de verwondering, magie en spanning die af te lezen is van hun gezicht tijdens dit uitje. Grappige anekdotes, zoals de popcorn van schrik in het gezicht van een vriend gooien of een kind dat tijdens de film zijn bril afzet wanneer de scène te spannend bleek.

Veel filmfans herinneren zich het moment dat ze spijt kregen de zakdoekjes te zijn vergeten, zoals bij Titanic. Maar ook speciale en ontroerende herinneringen, zoals twee zussen die Komt een vrouw bij de dokter in de bioscoop zagen, vlak nadat hun moeder was genezen van kanker, worden benoemd. Voor sommige Nederlanders waren films zo vergelijkbaar met het echte leven, dat films hen hebben geholpen zaken een plekje te geven.

Iconische films terug in de bioscoop

Om september een feestelijk randje te geven, haalt Pathé deze maand een aantal van de meest succesvolle Pathé producties terug naar het grote doek, zoals Apocalypse NowDriving Miss Daisy en Dolor y Gloria. Ook zullen er twee speciale All Stars Nights plaatsvinden voor leden van het loyaltyprogramma met de prachtige, ontroerende en grappige Franse film Intouchables die door mond-tot-mond reclame uitgroeide tot één van de meest succesvolle en langst draaiende titels in 2012. Daarnaast zal Zwartboek van Paul Verhoeven – uitgeroepen tot beste Nederlandse film ooit  te zien zijn tijdens de All Stars Night.

Pathé zet via de website en een campagnevideo haar rijke geschiedenis centraal. Er zijn vintage posters te koop in de All Stars shop en in een aantal Pathé bioscopen staat een mini-museum opgesteld waar een oude filmprojector en filmrollen – die werden gebruikt tot de komst van de digitale projectoren in 2012 – te zien zijn. Met een AR-filter kunnen bezoekers teruggaan in de tijd en zich een bioscoopbezoeker in 1896, 1970 én 2021 wanen.

Jacques Hoendervangers, Algemeen Directeur Pathé, concludeert: “We zijn enorm trots dat Pathé al 125 jaar mensen samenbrengt om de bijzondere wereld van films te ervaren. Het innovatieve gedachtegoed van de gebroeders Pathé en hun wens om een geweldige bioscoopbeleving te bieden zit nog altijd in ons DNA. Ook in Nederland zorgt Pathé er, samen met onze fantastische medewerkers, al vele jaren voor dat een bezoek aan één van onze theaters een prachtig uitje is, waarin men samen met vrienden of familie kan genieten van de beste films. De bioscoop is een plek waar mooie herinneringen ontstaan. En precies die herinneringen zijn de kern van ons bestaan, de dagelijkse motivatie binnen Pathé in alles wat we onze bezoekers bieden. Dit doen we al 125 jaar en dat zullen we de komende 125 jaar blijven doen.”

download
Pathé Heritage
Over Pathé

Pathé is het eerste en grootste bioscoopmerk van Nederland, in Parijs opgericht in 1896 door ware pioniers op gebied van film: de gebroeders Pathé. Hun doel was om de wonderlijke wereld van film met zoveel mogelijk mensen te delen. Pathé is in Nederland zowel uit als thuis marktleider op het gebied van filmbeleving in de bioscopen en via transactional video-on-demand (TVOD). Pathé Theatres heeft in Nederland 30 locaties, inclusief het Koninklijk Theater Tuschinski, met 253 zalen en 1.900 medewerkers. Het bioscoopmerk biedt in de zalen een breed filmaanbod en livestreams van o.a. opera, gaming en concerten in innovatieve technieken zoals IMAX, 4DX, Dolby Cinema, en faciliteert business events. Via Pathé Thuis kunnen filmfans ook in het comfort van hun eigen huis van de beste films genieten. Met dit alles creëert Pathé bijzondere belevingen in de unieke sfeer van de bioscoop én in de vertrouwde omgeving van thuis.